Zmiana przepisów dotyczących rynku pracy od 1 czerwca 2025 r. - Powiatowy Urząd Pracy w Wadowicach

Informujemy, że wszelkie podania, wnioski oraz inne pisma w sprawach indywidualnych* załatwianych przez Urząd, które zostaną przesłane wyłącznie na adres poczty elektronicznej Urzędu (e-mail), pozostaną bez rozpatrzenia.

Dopuszczalne formy skutecznego złożenia pisma do Urzędu to:
►platforma praca.gov.pl – rekomendowany kanał do załatwiania spraw w PUP Wadowice online,
►system e-Doręczeń: AE:PL-86121-18677-BBAUI-16,
►elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP: /12180/SkrytkaESP,
►osobiste złożenie pisma w siedzibie Urzędu,
►przesłanie pisma drogą listowną – za pośrednictwem operatora pocztowego

* Jednocześnie przypominamy o obowiązku niezwłocznego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ich wystąpienia, informowania Urzędu o wszelkich zmianach dotyczących:

►danych przekazanych w trakcie rejestracji,
►treści złożonych oświadczeń, w tym oświadczeń o przychodach,
►innych dokumentów niezbędnych do ustalenia uprawnień do świadczeń przewidzianych w ustawie,
►podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub złożenia wniosku o wpis do CEIDG,
►oraz wszelkich innych okoliczności mających wpływ na utratę prawa do zasiłku.


Zmiana przepisów dotyczących rynku pracy od 1 czerwca 2025 r.

Informujemy, że 1 czerwca 2025 r. wejdą w życie przepisy:

Przepisy zmienią funkcjonowanie publicznych służb zatrudnienia, w tym powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy oraz instytucji rynku pracy. Nowa ustawa wprowadza zmiany w zakresie usług pośrednictwa pracy, doradztwa zawodowego i aktywizacji osób bezrobotnych. Nowe przepisy zakładają m.in. szersze wykorzystanie narzędzi cyfrowych, uproszczenie procedur oraz bardziej elastyczne formy wsparcia dla pracodawców i pracowników.

Główne zmiany wprowadzone nową ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia to między innymi:

  • możliwość rejestracji w urzędzie pracy według miejsca zamieszkania, a nie jak dotychczas miejsca zameldowania,
  • wprowadzenie możliwości dofinansowania zatrudnienia emeryta,
  • cyfryzacja usług – m.in. indywidualne konta online dla klientów,
  • nowe zasady dla instytucji publicznych w zakresie zgłaszania ofert pracy,
  • wprowadzenie bazy ofert pracy („ePraca”) oraz bazy CV osób bezrobotnych, poszukujących pracy i niezarejestrowanych („Baza CV”), a także automatyczne dopasowywanie ofert z życiorysami zawodowymi,
  • wsparcie dla rodzin i opiekunów – zwiększono wsparcie dla rodzin wielodzietnych oraz opiekunów osób z niepełnosprawnościami, aby ułatwić im powrót na rynek pracy
  • nowe instrumenty dla seniorów – wprowadzono nowe narzędzia aktywizujące osoby starsze, co ma na celu zwiększenie ich udziału w rynku pracy
  • pomoc w nabywaniu wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji dla osób bezrobotnych lub poszukujących pracy,
  • zniesienie ograniczeń wiekowych przy korzystaniu z form aktywizacji,
  • wprowadzenie nowych instrumentów wsparcia oraz tzw. pakietów aktywizacyjnych,
  • nowe zasady naliczania i wypłaty zasiłku dla bezrobotnych (m. in. zwiększenie zasiłku dla bezrobotnych należnego dla osób, które posiadają okres uprawniający do zasiłku wynoszący mniej niż 5 lat (z 80% podstawy do 100%) oraz wprowadzenie nowych okoliczności uzasadniających dłuższy okres pobierania prawa do zasiłku),
  • szerszy dostęp do Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
Ponadto informujemy, że umowy dotyczące finansowego wsparcia, które zostaną zawarte do 31 maja 2025 r. z pracodawcami, osobami bezrobotnymi oraz poszukującymi pracy, będą realizowane zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i  instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2025, poz. 214).

Główne zmiany wprowadzone nową ustawą o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej to między innymi: 

  • Pełna elektronizacja procedur - cały proces związany z zatrudnianiem cudzoziemców, od składania wniosków po odbiór decyzji, będzie realizowany wyłącznie online przez system praca.gov.pl. Pracodawcy mają 2 lata na dostosowanie się do zmian.
  • Zniesienie testu rynku pracy - zniesiono obowiązek uzyskiwania opinii starosty o braku kandydatów z Polski. Starosta może jednak tworzyć listy zawodów, dla których zezwolenia nie będą wydawane.
  • Obowiązek przekazywania kopii umowy - pracodawcy muszą przekazywać kopię umowy do właściwego organu (wojewody lub starosty) przed rozpoczęciem pracy cudzoziemca.
  • Wymogi dotyczące umów i wynagrodzenia - umowy muszą być pisemne. Jeśli są po polsku, konieczne jest tłumaczenie przysięgłe. Wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne, a wymiar pracy nie mniejszy niż ¼ etatu.
  • Surowsze kary za nielegalne zatrudnienie - za nielegalne zatrudnianie grozi grzywna od 3 000 do 50 000 zł za każdą osobę. Inspekcja Pracy i Straż Graniczna mają szersze uprawnienia kontrolne.
Informacje o publikacji dokumentu

5,2%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec kwietnia 2025 r.

wykres statystyki

  • 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 50.863,26 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej
Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz

Powiatowy Urząd Pracy  w Wadowicach
Wadowice, ul. Adama Mickiewicza 27
34-100 Wadowice
Telefon: (33) 873-71-00,  (33) 873-50-20, (33) 873-50-21, (33) 823-22-32 
E-mail:  pup@wadowice.praca.gov.pl
EPUAP: /12180/SkrytkaESP
ADRES SKRZYNKI DO e-DORĘCZEŃ AE:PL-86121-18677-BBAUI-16
NIP: 551-21-28-125
REGON: 357112231
Przed budynkiem Powiatowego Urzędu Pracy w Wadowicach znajduje się wydzielone miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz winda/podnośnik zewnętrzny umożliwiający wejście do Urzędu.
 
§ Korespondencja z Urzędem §

 

Powiatowy Urząd Pracy w Wadowicach informuje, że nie udziela odpowiedzi na korespondencję otrzymywaną pocztą elektroniczną, która nie spełnia wymogów określonych w art. 63 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

Zgodnie z ww. przepisem, treść kierowanej korespondencji powinna zawierać co najmniej wskazanie: 

  • osoby, od której pochodzi (jej imienia i nazwiska), 
  • adresu (kodu pocztowego, miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) tej osoby, 
  • przedmiotu sprawy, której dotyczy. 

Jednocześnie informujemy, że wszelkie podania, wnioski oraz inne pisma w sprawach indywidualnych* załatwianych przez Urząd, które zostaną przesłane wyłącznie na adres poczty elektronicznej Urzędu (e-mail), pozostaną bez rozpatrzenia.

Dopuszczalne formy skutecznego złożenia pisma do Urzędu to:
►platforma praca.gov.pl – rekomendowany kanał do załatwiania spraw w PUP Wadowice online,
►system e-Doręczeń: AE:PL-86121-18677-BBAUI-16,
►elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP: /12180/SkrytkaESP,
►osobiste złożenie pisma w siedzibie Urzędu,
►przesłanie pisma drogą listowną – za pośrednictwem operatora pocztowego

* Jednocześnie przypominamy o obowiązku niezwłocznego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ich wystąpienia, informowania Urzędu o wszelkich zmianach dotyczących:

►danych przekazanych w trakcie rejestracji,
►treści złożonych oświadczeń, w tym oświadczeń o przychodach,
►innych dokumentów niezbędnych do ustalenia uprawnień do świadczeń przewidzianych w ustawie,
►podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub złożenia wniosku o wpis do CEIDG,
►oraz wszelkich innych okoliczności mających wpływ na utratę prawa do zasiłku.