Informujemy, że 1 czerwca 2025 r. wejdą w życie przepisy:
- ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia oraz
- ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przepisy zmienią funkcjonowanie publicznych służb zatrudnienia, w tym powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy oraz instytucji rynku pracy. Nowa ustawa wprowadza zmiany w zakresie usług pośrednictwa pracy, doradztwa zawodowego i aktywizacji osób bezrobotnych. Nowe przepisy zakładają m.in. szersze wykorzystanie narzędzi cyfrowych, uproszczenie procedur oraz bardziej elastyczne formy wsparcia dla pracodawców i pracowników.
Główne zmiany wprowadzone nową ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia to między innymi:
- możliwość rejestracji w urzędzie pracy według miejsca zamieszkania, a nie jak dotychczas miejsca zameldowania,
- wprowadzenie możliwości dofinansowania zatrudnienia emeryta,
- cyfryzacja usług – m.in. indywidualne konta online dla klientów,
- nowe zasady dla instytucji publicznych w zakresie zgłaszania ofert pracy,
- wprowadzenie bazy ofert pracy („ePraca”) oraz bazy CV osób bezrobotnych, poszukujących pracy i niezarejestrowanych („Baza CV”), a także automatyczne dopasowywanie ofert z życiorysami zawodowymi,
- wsparcie dla rodzin i opiekunów – zwiększono wsparcie dla rodzin wielodzietnych oraz opiekunów osób z niepełnosprawnościami, aby ułatwić im powrót na rynek pracy
- nowe instrumenty dla seniorów – wprowadzono nowe narzędzia aktywizujące osoby starsze, co ma na celu zwiększenie ich udziału w rynku pracy
- pomoc w nabywaniu wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji dla osób bezrobotnych lub poszukujących pracy,
- zniesienie ograniczeń wiekowych przy korzystaniu z form aktywizacji,
- wprowadzenie nowych instrumentów wsparcia oraz tzw. pakietów aktywizacyjnych,
- nowe zasady naliczania i wypłaty zasiłku dla bezrobotnych (m. in. zwiększenie zasiłku dla bezrobotnych należnego dla osób, które posiadają okres uprawniający do zasiłku wynoszący mniej niż 5 lat (z 80% podstawy do 100%) oraz wprowadzenie nowych okoliczności uzasadniających dłuższy okres pobierania prawa do zasiłku),
- szerszy dostęp do Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
Główne zmiany wprowadzone nową ustawą o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej to między innymi:
- Pełna elektronizacja procedur - cały proces związany z zatrudnianiem cudzoziemców, od składania wniosków po odbiór decyzji, będzie realizowany wyłącznie online przez system praca.gov.pl. Pracodawcy mają 2 lata na dostosowanie się do zmian.
- Zniesienie testu rynku pracy - zniesiono obowiązek uzyskiwania opinii starosty o braku kandydatów z Polski. Starosta może jednak tworzyć listy zawodów, dla których zezwolenia nie będą wydawane.
- Obowiązek przekazywania kopii umowy - pracodawcy muszą przekazywać kopię umowy do właściwego organu (wojewody lub starosty) przed rozpoczęciem pracy cudzoziemca.
- Wymogi dotyczące umów i wynagrodzenia - umowy muszą być pisemne. Jeśli są po polsku, konieczne jest tłumaczenie przysięgłe. Wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne, a wymiar pracy nie mniejszy niż ¼ etatu.
- Surowsze kary za nielegalne zatrudnienie - za nielegalne zatrudnianie grozi grzywna od 3 000 do 50 000 zł za każdą osobę. Inspekcja Pracy i Straż Graniczna mają szersze uprawnienia kontrolne.