Aktualności

Zmiana przepisów dotyczących rynku pracy od 1 czerwca 2025 r.

Informujemy, że 1 czerwca 2025 r. wejdą w życie przepisy:

Przepisy zmienią funkcjonowanie publicznych służb zatrudnienia, w tym powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy oraz instytucji rynku pracy. Nowa ustawa wprowadza zmiany w zakresie usług pośrednictwa pracy, doradztwa zawodowego i aktywizacji osób bezrobotnych. Nowe przepisy zakładają m.in. szersze wykorzystanie narzędzi cyfrowych, uproszczenie procedur oraz bardziej elastyczne formy wsparcia dla pracodawców i pracowników.

Główne zmiany wprowadzone nową ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia to między innymi:

  • możliwość rejestracji w urzędzie pracy według miejsca zamieszkania, a nie jak dotychczas miejsca zameldowania,
  • wprowadzenie możliwości dofinansowania zatrudnienia emeryta,
  • cyfryzacja usług – m.in. indywidualne konta online dla klientów,
  • nowe zasady dla instytucji publicznych w zakresie zgłaszania ofert pracy,
  • wprowadzenie bazy ofert pracy („ePraca”) oraz bazy CV osób bezrobotnych, poszukujących pracy i niezarejestrowanych („Baza CV”), a także automatyczne dopasowywanie ofert z życiorysami zawodowymi,
  • wsparcie dla rodzin i opiekunów – zwiększono wsparcie dla rodzin wielodzietnych oraz opiekunów osób z niepełnosprawnościami, aby ułatwić im powrót na rynek pracy
  • nowe instrumenty dla seniorów – wprowadzono nowe narzędzia aktywizujące osoby starsze, co ma na celu zwiększenie ich udziału w rynku pracy
  • pomoc w nabywaniu wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji dla osób bezrobotnych lub poszukujących pracy,
  • zniesienie ograniczeń wiekowych przy korzystaniu z form aktywizacji,
  • wprowadzenie nowych instrumentów wsparcia oraz tzw. pakietów aktywizacyjnych,
  • nowe zasady naliczania i wypłaty zasiłku dla bezrobotnych (m. in. zwiększenie zasiłku dla bezrobotnych należnego dla osób, które posiadają okres uprawniający do zasiłku wynoszący mniej niż 5 lat (z 80% podstawy do 100%) oraz wprowadzenie nowych okoliczności uzasadniających dłuższy okres pobierania prawa do zasiłku),
  • szerszy dostęp do Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
Ponadto informujemy, że umowy dotyczące finansowego wsparcia, które zostaną zawarte do 31 maja 2025 r. z pracodawcami, osobami bezrobotnymi oraz poszukującymi pracy, będą realizowane zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i  instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2025, poz. 214).

Główne zmiany wprowadzone nową ustawą o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej to między innymi: 

  • Pełna elektronizacja procedur - cały proces związany z zatrudnianiem cudzoziemców, od składania wniosków po odbiór decyzji, będzie realizowany wyłącznie online przez system praca.gov.pl. Pracodawcy mają 2 lata na dostosowanie się do zmian.
  • Zniesienie testu rynku pracy - zniesiono obowiązek uzyskiwania opinii starosty o braku kandydatów z Polski. Starosta może jednak tworzyć listy zawodów, dla których zezwolenia nie będą wydawane.
  • Obowiązek przekazywania kopii umowy - pracodawcy muszą przekazywać kopię umowy do właściwego organu (wojewody lub starosty) przed rozpoczęciem pracy cudzoziemca.
  • Wymogi dotyczące umów i wynagrodzenia - umowy muszą być pisemne. Jeśli są po polsku, konieczne jest tłumaczenie przysięgłe. Wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne, a wymiar pracy nie mniejszy niż ¼ etatu.
  • Surowsze kary za nielegalne zatrudnienie - za nielegalne zatrudnianie grozi grzywna od 3 000 do 50 000 zł za każdą osobę. Inspekcja Pracy i Straż Graniczna mają szersze uprawnienia kontrolne.
Informacje o publikacji dokumentu