ZASADY
organizowania prac interwencyjnych
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U.
z 2013 r., poz. 674 z późn. zm.),
2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów
z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne (Dz. U. z 2014 r., poz. 864);
3. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn. zm.);
4. Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1);
5. Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9);
6. Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014).
§ 2
Ilekroć w niniejszych Zasadach organizowania i finansowania prac interwencyjnych, zwanych dalej Zasadami, mowa jest o:
1. Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 674 z późn. zm.);
2. Rozporządzeniu – należy przez to rozumieć Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne (Dz. U. z 2014 r., poz. 864);
3. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 – oznacza to Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1) ;
4. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 – oznacza to Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9);
5. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 – oznacza to Rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014);
6. Urzędzie – oznacza to Powiatowy Urząd Pracy w Wadowicach;
7. Filii – oznacza to Filię Powiatowego Urzędu Pracy w Andrychowie;
8. Dyrektorze – oznacza to Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Wadowicach;
9. Zastępcy – oznacza to Zastępcę Dyrektora;
10. Staroście – oznacza to Starostę Wadowickiego reprezentowanego przez upoważnionego Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Wadowicach lub upoważnionego Zastępcę Dyrektora;
11. Pracodawcy - oznacza to jednostkę organizacyjną, chociażby nie posiadała osobowości prawnej, a także osobę fizyczną, jeżeli zatrudniają one co najmniej jednego pracownika;
12. Przedsiębiorcy – oznacza to, zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 672 z późn.zm.):
a) osobę fizyczną, osobę prawną i jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą,
b) wspólnika spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez niego działalności gospodarczej;
13. Bezrobotnym – oznacza to osobę zarejestrowaną w Powiatowym Urzędzie Pracy w Wadowicach lub Filii PUP w Andrychowie, spełniającą przesłanki art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy;
14. Pracach interwencyjnych - oznacza to zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę, które nastąpiło w wyniku umowy zawartej ze starostą i ma na celu wsparcie bezrobotnych.
§ 3
1. Zgodnie z art. 51, 56 lub 59 ustawy Starosta może ze środków Funduszu Pracy zwrócić pracodawcy będącemu organizatorem prac interwencyjnych część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych.
2. Refundację, o której mowa w ust. 1, przyznaje z upoważnienia Starosty Wadowickiego - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Wadowicach lub Zastępca Dyrektora. Przyznanie refundacji następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej zawieranej z pracodawcą. W sprawach wątpliwych ostateczną decyzję o przyznaniu refundacji podejmuje Dyrektor.
Rozdział II
Ogólne warunki organizowania prac interwencyjnych
§ 4
1. Organizatorem prac interwencyjnych może być pracodawca.
2. Na zasadach przewidzianych dla pracodawców prace interwencyjne mogą być organizowane przez przedsiębiorcę niezatrudniającego pracownika.
3. Prace interwencyjne mogą być organizowane przez pracodawcę, który:
a) w okresie do 365 dni przed złożeniem wniosku nie został ukarany lub skazany prawomocnym wyrokiem za naruszenie przepisów prawa pracy lub nie jest objęty postępowaniem dotyczącym naruszenia przepisów prawa pracy,
b) nie zalega z zapłatą wynagrodzeń pracownikom, należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych,
c) po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne utrzyma zatrudnienie skierowanego bezrobotnego przez okres 3 miesięcy – w przypadku organizowania prac interwencyjnych na podstawie art. 51 ustawy,
d) po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne utrzyma zatrudnienie skierowanego bezrobotnego przez okres 6 miesięcy – w przypadku organizowania prac interwencyjnych na podstawie art. 56 lub art. 59 ustawy.
4. Biorąc pod uwagę efektywność, racjonalność i gospodarność wydatkowania środków Funduszu Pracy prace interwencyjne organizowane będą w szczególności u pracodawców, którzy:
a) prowadzą działalność gospodarczą przez okres co najmniej 6-ciu miesięcy,
b) nie są w stanie likwidacji lub upadłości, oceniają swoją sytuację ekonomiczną jako stabilną,
c) nie zmniejszyli stanu zatrudnienia w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku z przyczyn ekonomicznych,
d) wywiązywali się bez zastrzeżeń z dotychczasowej współpracy z Urzędem oraz Filią i wykazali się efektywnością zatrudnienia po skorzystaniu ze wsparcia przyznanego przez Urząd lub Filię; przy ustalaniu przebiegu współpracy bierze się pod uwagę bieżący rok oraz dwa poprzednie lata kalendarzowe przed złożeniem wniosku,
e) deklarują utrzymanie dalszego zatrudnienia skierowanym osobom bezrobotnym po okresie zobowiązaniowego zatrudnienia, o którym mowa w ust. 3 lit. c lub ust. 3 lit. d, na okres co najmniej 30 dni.
5. Prace interwencyjne nie mogą być organizowane w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy.
§ 5
Do wykonywania prac interwencyjnych kierowane są osoby bezrobotne spełniające wymagania określone przez pracodawcę, dla których ustalono profil pomocy (zgodnie z art. 33 ust.2c ustawy), w ramach którego istnieje możliwość zastosowania tej formy wsparcia i jest ona uwzględniona w Indywidualnym Planie Działania.
Rozdział III
Organizowanie prac interwencyjnych u przedsiębiorców
będących beneficjentami pomocy publicznej
§ 6
1. Pracodawca prowadzący działalność gospodarczą, w tym prowadzący działalność w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, bez względu na jej formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, u którego organizowane są prace interwencyjne jest beneficjentem pomocy publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
2. Refundacja części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne, dokonywana pracodawcy, o którym mowa w ust. 1 w ramach prac interwencyjnych poniesionych w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego, stanowi pomoc de minimis spełniającą warunki określone:
a) w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 lub
b) w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 lub
c) w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014.
Rozdział IV
Tryb składania i rozpatrywania wniosków
§ 7
1. Pracodawca zamierzający zorganizować prace interwencyjne i ubiegać się o refundację części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych składa wniosek wraz z wymaganymi załącznikami:
a) w sekretariacie :
* siedziby Urzędu – pok. 204 , ul. Mickiewicza 27, 34-100 Wadowice;
* Filii PUP w Andrychowie – pok. 2, ul. Starowiejska 22 b, 34-120 Andrychów;
b) za pośrednictwem operatora pocztowego.
2. Zatwierdzony przez Dyrektora PUP druk wniosku udostępniany jest na stronie internetowej Urzędu www.up.wadowice.pl. Wnioski przygotowane przy użyciu innego formularza pozostaną bez rozpatrzenia.
3. Przed przystąpieniem do wypełniania wniosku należy dokładnie zapoznać się z jego treścią, niniejszymi zasadami oraz aktami prawnymi regulującymi organizację i finansowanie prac interwencyjnych.
4. Pracodawca organizujący prace interwencyjne będący beneficjentem pomocy publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2014 r. o postepowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wniosku dołącza informacje, zaświadczenie lub oświadczenie w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust 1 i 2 tej ustawy.
5. Urząd może zażądać dodatkowych dokumentów, informacji lub wyjaśnień potwierdzających informacje zawarte we wniosku.
6. Pracownicy Urzędu udzielają ogólnych informacji na temat zasad, jak również instrukcji wypełnienia wniosku, natomiast nie mogą sprawdzać roboczych oraz ostatecznych wersji wniosku przed jego złożeniem.
§ 8
1. Wnioski rozpatrywane są w kolejności wpływu do Urzędu z uwzględnieniem źródeł finansowania.
2. Wnioski rozpatrywane są przez pracowników zgodnie z powierzonym im zakresem obowiązków i przepisami prawa, zachowaniem sumienności, staranności, dbałości o środki publiczne oraz zasad jawności, bezstronności i równego traktowania wnioskodawców.
3. Przy rozpatrywaniu wniosków o organizację prac interwencyjnych stosuje się następujące kryteria:
a) spełnienie warunków formalnoprawnych i merytorycznych wynikających z ustawy, rozporządzenia, innych przepisów prawa oraz niniejszych Zasad;
b) celowe i racjonalne wydatkowanie środków publicznych wynikające z ustawy o finansach publicznych;
c) wielkość środków Funduszu Pracy przeznaczonych na to zadanie.
4. Pracownik dokonuje oceny formalnoprawnej wniosku polegającej na sprawdzeniu kompletności wniosku, prawidłowości jego wypełnienia oraz weryfikacji spełnienia warunków określonych przepisami prawa do ubiegania się o zorganizowanie prac interwencyjnych według kryteriów zawartych w „Karcie oceny formalnoprawnej wniosku o organizowanie prac interwencyjnych" stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszych Zasad.
5. Jeżeli wniosek jest nieprawidłowo wypełniony lub niekompletny, wyznacza się wnioskodawcy co najmniej 7-dniowy termin na jego uzupełnienie. Wniosek nieuzupełniony we wskazanym terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.
6. Wniosek kompletny i prawidłowo sporządzony, spełniający wszystkie kryteria oceny formalnoprawnej podlega ocenie merytorycznej, która dokonywana jest na podstawie kryteriów określonych w „Karcie oceny merytorycznej wniosku o organizowanie prac interwencyjnych" stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszych Zasad.
7. Wniosek otrzymuje pozytywną ocenę jeżeli w każdym kryterium oceny merytorycznej uzyska co najmniej 1 pkt.
8. Wniosek oceniony przez pracownika, zaakceptowany przez Kierownika odpowiedniej komórki merytorycznej przedkładany jest Dyrektorowi Urzędu lub Zastępcy, którzy podejmują decyzję o jego uwzględnieniu i przyjęciu do realizacji albo odmowie.
9. Do realizacji zostają uwzględnione wnioski o organizowanie prac interwencyjnych z pozytywną oceną merytoryczną aż do wyczerpania limitu środków ustalonego na finansowanie tej formy wsparcia.
10. W przypadku wnioskowania o organizację prac interwencyjnych dla więcej niż jednej osoby bezrobotnej – ze względu na celowe i racjonalne wydatkowanie środków publicznych lub ograniczony limit środków finansowych przeznaczonych na tę formę wsparcia – Urząd zastrzega sobie możliwość zmniejszenia liczby organizowanych miejsc w ramach prac interwencyjnych.
11. Pracodawca powiadamiany jest o sposobie rozpatrzenia wniosku w formie pisemnej w ciągu 30 dni od złożenia kompletnego wniosku. W przypadku odmowy uwzględnienia wniosku podaje się przyczynę odmowy.
12. Kierowana do pracodawcy pisemna informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego, tym samym nie przysługuje od niej odwołanie.
§ 9
W przypadku organizowania prac interwencyjnych w projektach lub programach finansowanych z innych źródeł niż Fundusz Pracy przyznany algorytmem, kryteria oceny formalnoprawnej lub merytorycznej mogą ulegać zmianie odpowiednio do założeń określonych w projektach lub programach.
Rozdział V
Podstawowe postanowienia umowy i konsekwencje niewywiązania się
z warunków umowy
§ 10
1. Organizowanie prac interwencyjnych jest dokonywane na podstawie pisemnej umowy cywilnoprawnej zawieranej przez starostę z pracodawcą.
2. Umowa o organizowanie prac interwencyjnych określa m.in.:
1) liczbę bezrobotnych oraz okres, na jaki zostaną zatrudnieni;
2) rodzaj i miejsce wykonywanych prac interwencyjnych oraz niezbędne lub pożądane kwalifikacje bezrobotnych;
3) terminy i wysokość refundowanych z Funduszu Pracy przez starostę kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne;
5) obowiązek informowania starosty o przypadkach wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę ze skierowanym bezrobotnym oraz o zmianach w zawartej z bezrobotnym umowie o pracę;
6) obowiązek utrzymania zatrudnienia skierowanego bezrobotnego przez okres wymagany ustawą;
7) obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy na warunkach określonych w ustawie, w przypadku nieutrzymania zatrudnienia skierowanego bezrobotnego przez wymagany okres;
8) zobowiązanie pracodawcy do umożliwienia przeprowadzenia kontroli w zakresie wywiązywania się z warunków zawartej umowy.
2. Po zawarciu umowy i zatrudnieniu skierowanych bezrobotnych, refundacja części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne jest przekazywana pracodawcy w terminach określonych w umowie, po upływie okresu, za który przysługuje i złożeniu stosownego wniosku o zwrot poniesionych kosztów wraz z dokumentami potwierdzającymi ich poniesienie.
3. Druk wniosku o zwrot kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne udostępniany jest na stronie internetowej Urzędu www.up.wadowice.pl. oraz w siedzibie Urzędu w Wadowicach i Filii w Andrychowie.
§ 11
Pracodawca, z którym zostanie zawarta umowa o organizowanie i finansowanie prac interwencyjnych nie może skorzystać z innych instrumentów rynku pracy realizowanych w odniesieniu do tego samego stanowiska pracy i zatrudnianej na nim osoby bezrobotnej, z wyjątkami określonymi w art. 59 ustawy lub przewidzianymi w odrębnych projektach i programach.
§ 12
Urząd zastrzega sobie prawo przeprowadzenia kontroli pracodawcy w zakresie wywiązywania się z warunków zawartej umowy w miejscu zatrudnienia osoby bezrobotnej.
§ 13
Starosta zastrzega sobie prawo rozwiązania zawartej umowy o organizowanie prac interwencyjnych w trybie natychmiastowym w przypadku naruszenia przez pracodawcę warunków umowy.
§ 14
1. Pracodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanej refundacji części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne, wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości kwoty udzielonej pomocy od dnia wypłaty pierwszej kwoty udostępnionych środków, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty w przypadku złożenia wraz z wnioskiem o organizowanie prac interwencyjnych niezgodnych z prawdą informacji, zaświadczeń lub oświadczeń w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
2. Niewywiązanie się z warunku określonego w § 4 ust. 3 lit. c lub lit. d niniejszych zasad lub naruszenie innych warunków umowy powoduje obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.
3. W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowanego bezrobotnego, rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie art. 52 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy lub wygaśniecie stosunku pracy skierowanego bezrobotnego w trakcie okresu objętego refundacją albo przed upływem okresu 3 miesięcy, o którym mowa w § 4 ust. 3 lit. c lub lit. d niniejszych zasad, starosta kieruje na zwolnione stanowisko pracy innego bezrobotnego.
4. W przypadku odmowy przyjęcia skierowanego bezrobotnego na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty. W przypadku braku możliwości skierowania bezrobotnego przez urząd pracy na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca nie zwraca uzyskanej pomocy za okres, w którym uprzednio skierowany bezrobotny pozostawał w zatrudnieniu.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 15
1. Zmian niniejszych Zasad dokonuje Dyrektor Urzędu.
2. Przy rozpatrywaniu wniosków o zawarcie umowy o organizację prac interwencyjnych, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, Dyrektor Urzędu może podjąć decyzję o odstępstwie od postanowień zawartych w niniejszych Zasadach.
§ 16
Integralną część niniejszych Zasad stanowią załączniki:
- załącznik nr 1 – Karta oceny formalnoprawnej wniosku o organizowanie prac interwencyjnych,
- załącznik nr 2 – Karta oceny merytorycznej wniosku o organizowanie prac interwencyjnych.