Powiatowy Urząd Pracy w Wadowicach, rejestruje osoby bezrobotne i poszukujące pracy, posiadające stałe lub czasowe zameldowanie na terenie miasta i gminy Wadowice, Kalwaria Zebrzydowska, Tomice, Spytkowice, Brzeźnica, Lanckorona, Stryszów, Mucharz, natomiast Filia Powiatowego Urzędu Pracy w Andrychowie, ul. Starowiejska 22b rejestruje osoby posiadające stałe lub czasowe zameldowanie na terenie miasta i gminyAndrychów oraz gminy Wieprz. W obu placówkach rejestrowane są także osoby, które nie są nigdzie zameldowane a przebywają na terenie wymienionych miast i gmin.
Rejestracja osób bezrobotnych odbywa się w godzinach od 7.30 – 14.30
w Powiatowym Urzędzie Pracy w Wadowicach – parter pokój 06
w Filii Powiatowego Urzędu Pracy w Andrychowie ul. Starowiejska 22b – I piętro
Rejestracji można również dokonać za pośrednictwem formularza elektronicznego pod adresem www.praca.gov.pl
Rejestracja bezrobotnego następuje w dniu przedłożenia kompletu dokumentów niezbędnych do rejestracji, po wypełnieniu karty rejestracyjnej oraz po poświadczeniu własnoręcznym podpisem w obecności pracownika PUP prawdziwości danych i oświadczeń zamieszczonych przez niego w karcie rejestracyjnej.
Zarejestrowana osoba jest zobowiązana do niezwłocznego informowania Powiatowego Urzędu Pracy o wszelkich zmianach danych podanych w karcie rejestracyjnej. Rejestracji nie dokonuje się w przypadku nie przedłożenia wymienionych dokumentów lub odmowy złożenia podpisu na karcie rejestracyjnej przez osobę rejestrującą się. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, działający z upoważnienia Starosty może wyrazić zgodę na rejestrację osoby nie posiadającej kompletu dokumentów.
Osoby rejestrujące się w tut. Urzędzie winny przedłożyć następujące dokumenty:
1) dowód osobisty,
2) osoby posiadające zameldowanie na pobyt czasowy- zaświadczenie potwierdzające ten fakt (oryginał + ksero),
3) dyplom ,świadectwo ukończenia szkoły, , zaświadczenia o ukończonych kursach lub posiadanych uprawnieniach (oryginał + ksero),
4) wszystkie świadectwa pracy z informacją o wymiarze czasu pracy, urlopie bezpłatnym, urlopie wychowawczym ( oryginał + ksero każdego świadectwa ). W przypadku braku świadectwa pracy - zaświadczenie z ZUS o okresie zatrudnienia z informacją o wymiarze czasu pracy, w przypadku pracy w ramach umowy zlecenia, umowy agencyjnej - umowa z określonym terminem jej wykonywania oraz informacja potwierdzająca wysokość podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy (oryginał + ksero), w przypadku pracy nakładczej, pracy w RSP i SKR- zaświadczenie potwierdzające dochód w kwotach miesięcznych za cały okres zatrudnienia (oryginał + ksero),
5) w przypadku likwidacji działalności gospodarczej:
1. wszystkie decyzje o likwidacji działalności wydane przez Urząd Miasta lub Urząd Gminy (oryginał + ksero),
2. zaświadczenie z ZUS o okresie opłacania składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzenia działalności,
6) w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej:
1. wniosek potwierdzający zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej wydany przez Urząd Miasta lub Urząd Gminy (oryginał + ksero),
2. zaświadczenie z ZUS o okresie opłacania składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzenia działalności,
7) w przypadku osoby współpracującej przy prowadzeniu działalności gospodarczej: - zaświadczenie z ZUS o okresie opłacania składek na ubezpieczenie społeczne,
8) w przypadku ustania prawa do renty inwalidzkiej:
1. zaświadczenie z ZUS/KRUS o okresie pobierania renty,
2. orzeczenie z Komisji Lekarskiej o zdolności do pracy (oryginał + ksero),
3. decyzję wstrzymującą rentę inwalidzką (oryginał + ksero),
9) w przypadku osób pobierających rentę rodzinną: – zaświadczenie z ZUS/KRUS o jej wysokości,
10) w przypadku rejestracji po okresie zasadniczej służby wojskowej: – książeczka wojskowa oraz kserokopie stron:
1. zawierających dane osobowe i zdjęcie,
2. potwierdzających okres służby wojskowej,
11) w przypadku osób pobierających zasiłek chorobowy, macierzyński lub świadczenie rehabilitacyjne po ustaniu zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej albo zaprzestania prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej – zaświadczenie z ZUS o okresie pobierania zasiłku,
12) w przypadku osób przebywających na urlopie wychowawczym: – akt /y urodzenia dziecka (oryginał + ksero),
13) orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (oryginał + ksero),
14) dokument o przeciwwskazaniach do wykonywania określonych prac, jeżeli taki dokument posiada,
15) w przypadku zmiany stanu cywilnego: – akt małżeństwa (oryginał + ksero).
UWAGA! W przypadku braku rozstrzygnięcia sprawy renty przez Sąd nie należy zwlekać z zarejestrowaniem się w Powiatowym Urzędzie Pracy, gdyż zwłoka z rejestracją przekraczająca okres 6 miesięcy od utraty prawa do renty spowoduje, iż nie będzie spełniony warunek niezbędny do przyznania świadczeń pieniężnych. Osoby, które nie mogą przedłożyć wymaganych dokumentów, gdyż złożyły je wraz z odwołaniem do Sądu Pracy – mają możliwość dokonania rejestracji po przedłożeniu uwierzytelnionych kserokopii wykonanych w Sądzie lub innej instytucji gdzie znajdują się oryginały.
W przypadku ponownej rejestracji bezrobotny, który utracił statusu bezrobotnego na okres krótszy niż 365 dni z powodu podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, pozarolniczej działalności lub uzyskiwania przychodu w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie winien zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny, w okresie 14 dni od dnia ustania zatrudnienia, zaprzestania wykonywania innej pracy zarobkowej, prowadzenia pozarolniczej działalności, pobierania zasiłku chorobowego po ustaniu zatrudnienia, zaprzestaniu wykonywania innej pracy zarobkowej, prowadzenia pozarolniczej działalności lub osiągania przychodu przekraczającego połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie.
Posiada wówczas prawo do zasiłku na czas skrócony o okres pobierania zasiłku przed utratą statusu bezrobotnego.